Bestel een uniek exemplaar,
geen kopie of herdruk!
Bij nrc-archief.nl kunt u een echte historische NRC bestellen!
U ontvangt de volledige krant zoals de vroeger op de mat viel.
De krant wordt geleverd met certificaat van echtheid en
archivaris handschoen. Een belevenis om te krijgen!
Zoek de krant van uw gewenste datum:
NRC Handelsblad: de redding van Algemeen Handelsblad en NRC
NRC Handelsblad is ontstaan uit een fusie tussen de kranten Algemeen Handelsblad - opgericht door J.W. van den Biesen in 1828 - en Nieuwe Rotterdamsche Courant, waarvan het eerste exemplaar in 1844 door Henricus Nijgh op de markt is verschenen. Beide kranten hebben in de jaren ’60 moeilijke jaren gekend. Door weerstand van redacteuren van beide kranten is een fusie steeds uitgebleven. Tot 1 oktober 1970. NRC Handelsblad is een feit.
Begin 1970 zijn de hoofdredacties van NRC en Algemeen Handelsblad bij elkaar gekomen om te kijken naar de mogelijkheden om te fuseren. Als er een nieuwe krant komt, moet het een ‘kwaliteitskrant’ zijn voor lezers die het middelbaar en hoger onderwijs hebben gevolgd. Buitenlandse kranten, zoals The Times, Süddeutsche Zeitung en The Guardian, hebben de redactiesleden als uitgangspunt voor NRC Handelsblad genomen.
De nieuwe krant is een ‘Newspaper of record’ zonder volledige politieke verslagen te publiceren. De nadruk ligt op het snel en betrouwbaar vermelden van primeurs en actieve journalistiek. Daarnaast is het nieuws in te delen in rubrieken. Hiermee is NRC Handelsblad een van de eerste Nederlandse kranten met een aparte pagina’s voor sport, economie, binnenland, buitenland, kunst en opinie.
In de eerste jaren van de fusie kent NRC Handelsblad moeilijkheden. De oplage daalde van 106.000 exemplaren in 1970 naar circa 88.000 in 1974. Veranderingen, zoals ontzuiling, individualisering en emancipatie heeft ervoor gezorgd dat omstreeks 1975 de oplage weer is gaan stijgen. Lezers willen zelf een mening kunnen vormen en niet beïnvloed worden door een krant die spreekbuis is van een politieke partij of vakbeweging.
NRC Handelsblad van vandaag
Vandaag de dag profileert NRC Handelsblad zichzelf nog altijd als een ‘kwaliteitskrant’, waarbij onderzoeksjournalistiek hoog in het vaandel staat. Met een oplage van circa 200.000 exemplaren is het de vierde betaalde krant van Nederland. De nadruk ligt op het berichten van nieuws over buitenland, economie, opinie, politiek en kunst (onder andere literatuur). NRC Handelsblad heeft dan ook het grootste buitenlandse netwerk van alle Nederlandse media. In totaal zijn er 23 correspondenten in diverse landen actief.
Zeer uniek! Erg mooi dat ik
‘De NRC’ bij jullie heb kunnen inlijsten.
Het is zeker een aanrader om als
cadeau te geven!
De echte, oude krant had ik binnen
twee dagen al in huis! Bedankt voor de snelle en klantvriendelijke service!
Een echte, oude krant uit 1955
was het ultieme cadeau voor mijn vader. Hij was enorm verrast. De krant wordt nog regelmatig met vrienden en kennissen doorgebladerd.